با طراحی لوگوی جذاب، برند تجاری خودتان را بسازید

امروزه هر کسب و کاری برای ساخت برند تجاری خود، نیاز به یک طراحی لوگوی حرفه‌ای دارد. پس از ساخت و تولید یک محصول تجاری، هر برندی با یک طراحی لوگو شناخته می‌شود.

 اگر شما هم می‌خواهید برای کسب وکار خود یک لوگوی حرفه‌ای طراحی کنید. در مورد طراحی لوگو، اهمیت طراحی لوگو در برندینگ، مشاوره طراحی لوگو، مفهوم اشکال در طراحی لوگو، طراحی لوگوی حرفه‌ای، کاربردهای انواع طراحی لوگو و … بدانید، با ما در این مقاله همراه باشید.

آرم، نشانه و یا طراحی لوگو چیست؟

قبل از اینکه به طراحی لوگو و اصول آن بپردازیم، باید در مورد لوگو و تاریخچه آن بدانید. پیشینه لوگو به زمانی که انسان‌ها روی سنگ نقاشی می‌کردند باز می‌گردد. به همین علت آرم دارای کلمه و ریشه یونانی است.

لوگو همان نوشتار و سمبلی است که به صورت گرافیکی طراحی می‌شود. این علامت گرافیکی هویت و اعتبار کسب وکارها را نشان می‌دهد.

چرا کسب و کارها به طراحی لوگو نیاز دارند؟

با افزایش استفاده مردم از اینترنت و فضای مجازی، نیاز است که هر تجارتی کسب کار خود را آنلاین کند. برای آنلاین کردن کسب و کار خود، ابتدا نیاز به یک طراحی لوگوی حرفه‌ای و مناسب دارید. در واقع طراحی لوگوی خلاقانه، باعث جذب مشتری بیشتر هر کسب و کاری می‌شود.

طراحی انواع لوگو و کاربرد آن‌ها چیست؟

 لوگو باید فلسفه اصلی و وجودی هر کسب وکاری را نشان دهد. در واقع به واسطه لوگو، هر کسب و کاری شناخته می‌شود. کار اصلی یک لوگو این است که حس اعتماد را به مخاطبان خود ارائه دهد و در ذهن مخاطبین بماند.

طراحی لوگو انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • طراحی لوگوی تصویری مثل آیکون، سمبل و شرکت اپل که برای حس مشترک بین مخاطب و برند کاربرد دارد.
  • طراحی لوگوی نوشتاری مثل توییتر و کوکاکولا برای کسانی که فقط می‌خواهند نام برندشان یاد شود، کاربرد دارد.
  • طراحی لوگوی ترکیبی مثل پیتزاهات، برای بازاریابی و جلب توجه مخاطب بسیار کاربرد دارد.
  • طراحی لوگوی مونوگرام مثل شرکت هوندا، برای شرکت‌های تجاری کاربرد دارد.
  • طراحی لوگوی انتزاعی نشان‌دهنده یک تجارت خاص است و برای شرکت‌های بزرگ تجاری کاربرد دارد.
  • طراحی لوگوی مینیمال برای کسانی که طرح‌های ساده می‌پسندند بسیار مناسب است.
  • طراحی لوگوی شرکتی مخصوص شرکت‌های بسیار بزرگ است.
  • طراحی لوگوی اسم برای کسب و کارهای کوچک بسیار مناسب است.
  • طراحی لوگوی تجاری برای تجارت‌های بزرگ بسیار کاربرد دارد.

لوگو تایپ و موارد استفاده از آن چیست؟

لوگو تایپ یکی از انواع لوگو است که نقش بین‌المللی در مقایسه با دیگر لوگوها دارد. این لوگو مزایایی دارد که شامل:

  • غیرقابل تغییر در طول زمان
  • شناسایی سریع توسط مخاطب
  • تسریع در ترویج و تبلیغ برند کسب وکارها
  • قابل استفاده در انواع کسب و کارها به دلیل سبک نوشتاری آن

و معایب این لوگو شامل موارد زیر هستند:

  • برای کسب و کارهای کوچک و نوپا این لوگو مناسب نیست.
  • این لوگو فقط بر پایه نوشتار است و هیچ گونه تصویری در آن استفاده نمی‌شود.
  • طراحی یک لوگو تایپ باید خیلی خاص باشد، در غیر این صورت روی مخاطب تاثیری نمی‌گذارد.

عناصر تاثیرگذار در طراحی لوگو چیست؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که عناصر تاثیرگذار در طراحی لوگو چیست؟

عناصر مختلفی در برند تجاری کسب و کار شما می‌تواند تاثیرگذار باشد که این عناصر شامل:

  • بررسی هدف بازار برند: قبل از شروع طراحی لوگو باید هدف برند خودتان را بشناسید، تا جایگاه آن برای مخاطبان مورد نظر مشخص باشد.
  • انعطاف‌پذیری در طراحی لوگو: در طراحی لوگو حتما باید خلاقیت داشته باشید و در عین حال انعطاف‌پذیر باشید، تا بتوانید طرح مناسبی را برای برند خودتان بسازید.
  • ایده گرفتن از برندهای قدیمی: برای این که کسب و کار شما هم مثل دیگر کسب و کارها مشهور شود، از برندهای معتبر و قدیمی ایده بگیرید، تا یک لوگوی حرفه‌ای را طراحی کنید.
  • مرتبط بودن طراحی لوگو: مرتبط بودن لوگو با نوع فعالیت شرکت خیلی مهم است. در واقع یک لوگو باید با هدف و طرح مناسب طراحی شود، تا پیامی مناسب به مخاطب خود انتقال دهد.
  • سادگی در طراحی لوگو: یکی از عناصر مهم در طراحی لوگو، سادگی آن است. هر چه قدر لوگوی خود را ساده‌تر طراحی کنید، در ذهن مخاطب و مشتری بیشتر نقش می‌بندید.
  • گویا بودن لوگو: هر لوگویی باید خیلی ساده و قابل فهم برای مخاطب باشد.

چگونه برند خود را با طراحی لوگو معرفی کنیم؟

در دنیای امروزه هر کسب وکاری به دنبال شناختن خود به دیگران است. برای شناخت کسب و کار خود هم به دیگران، در درجه اول نیاز به یک طراحی لوگوی حرفه‌ای است. برای یک طراحی لوگوی حرفه‌ای نیز باید اصول انتخاب رنگ لوگو را بشناسیم.

اصول انتخاب رنگ لوگو چیست؟

در قدم اول برای طراحی لوگو، نیاز به شناختن اصول رنگ برای لوگو است. حتما برای شما هم جالب است بدانید که رنگ در انتقال مفهوم لوگو نقش بسیار اساسی دارد.

 معمولا رنگ‌ها پیام‌های متفاوتی از جمله مثبت و منفی را به مخاطبین ارائه می‌دهند. انتخاب رنگ مناسب برای لوگو، اعتبار و هویت یک کسب وکار را نشان می‌دهد. در واقع نقاط قوت و ضعف هر کسب وکاری با رنگ آن شناخته می‌شود.

هر رنگی نشان‌دهنده پیام متفاوت از هر کسب وکار است که در ادامه به اهمیت روانشناسی رنگ برای لوگو پرداخته‌ایم.

اهمیت روانشناسی رنگ برای لوگو چیست؟

هر رنگی مفاهیم متفاوتی را به مخاطبین خود ارائه می‌دهد. رنگ‌ها در روانشناسی بسیار تاثیرگذار هستند و می‌توانند جایگاه ویژه‌ای داشته باشند.

بسیاری از طراحان گرافیست با استفاده از روانشناسی رنگ‌ها، لوگوها و… تصویرهای جذابی را برای هر کسب و کاری طراحی می‌کنند. در ادامه به بعضی از مفاهیم و روانشناسی رنگ‌ها، برای انتخاب یک لوگوی مناسب اشاره کرده‌ایم:

  • رنگ قرمز نشان‌دهنده عشق، خونگرمی، انرژی، سربلندی، هیجان و پیروزی است. اگر می‌خواهید جلب توجه کنید و مخاطبین به شما جذب شوند، حتما از رنگ قرمز برای برند خودتان استفاده کنید.
  • رنگ زرد نشان‌دهنده پر جنب و جوش، حس گرمی، حس شادی و خوشحالی است. اگر کسب و کارتان در مورد شادی و خوشحالی و انگیزه و حول این موضوعات است؛ رنگ زرد، رنگ مناسبی است.
  • رنگ آبی نشان‌دهنده آرامش، آزادی، شهود و خیال است. این رنگ برای سازمان‌ها بسیار مفید است.
  • رنگ سبز نشان‌دهنده طبیعت، ابتکار، نوآوری و امنیت است. بسیاری از بانک‌ها از رنگ سبز برای لوگوی خود استفاده می‌کنند، چرا که نشان دهنده پول و ثروت است.
  • رنگ بنفش نشان‌دهنده شیک بودن و ظرافت است. بسیاری از برندهای دکور وسایل منزل، از این رنگ استفاده می‌کنند.
  • رنگ سیاه نشان‌دهنده اقتدار و قدرت است. ترکیب رنگ سیاه و سفید، قدرت و اعتبار برند شما را می‌سازد.
  • رنگ قهوه‌ای نشان‌دهنده اعتماد، اطمینان، وحدت و یگانگی است.
  • رنگ سفید نشان‌دهنده سادگی، پاکی، آرامش است. رنگ سفید در ساده‌تر نشان دادن لوگوی کسب و کار شما بسیار کمک می‌کند.
  • رنگ نارنجی مخلوطی از رنگ زرد و قرمز است که نشان‌دهنده خلاقیت و شادی است. این رنگ برای کسب و کارهایی مثل رستوران دارها بسیار مناسب است.

بهترین رنگ برای طراحی لوگو کدام است؟

همان‌طور که در متن بالا گفته شد، هر رنگی نشان‌دهنده پیام و مفهوم خاصی است. در واقع هر رنگی بستگی به این دارد که کسب و کار شما در رابطه با چه موضوعی است و چه مفهومی را به مخاطب می‌رساند.

شما مجبور به انتخاب یک رنگ نیستید و می‌توانید هر رنگی که دوست داشتید، انتخاب کنید. اما معمولا بیشتر کسب وکارها از رنگ سفید، زرد و سبز استفاده می‌کنند که برای مخاطب الهام بخش و تاثیرگذار باشد. انتخاب بهترین رنگ بستگی به کسب و کار شما و فلسفه وجودی آن دارد.

مفهوم اشکال در طراحی لوگو چیست؟

همان‌طور که گفته شد یک لوگوی مناسب در معنا و مفهوم یک کسب وکار نقش اساسی دارد. همان‌طور که رنگ‌ها نقش اساسی در یک برند تجاری و لوگوی آن دارند، اشکال نیز مهم هستند.

اشکال،‌ پیام‌های به خصوصی را در انتقال مفاهیم برندها و طراحی لوگو می‌رسانند که شامل:

  • مربع، مثلث نشان‌دهنده ثبات و تعادل هستند.
  • دایره، بیضی تاثیر مثبت در احساسات و ذهن مخاطب دارند.
  • فلش‌ها، دندانه‌ها و اشکال هندسی بیانگر حس جنبش و تحرک هستند.

فونت مناسب در طراحی لوگو چیست؟

بعد از انتخاب رنگ و اشکال مناسب برای طراحی لوگو، انتخاب یک فونت مناسب، نقش اصلی یک لوگو است که توجه مخاطب را جذب می‌کند.

اولین نکته در انتخاب فونت مناسب، اندازه مناسب آن است. حتما در انتخاب اندازه به این نکته توجه داشته باشید که خوانایی متن کاهش پیدا نکند. بعد از انتخاب اندازه مناسب، نوع آن بسیار مهم است. قبل از انتخاب نوع فونت، از خودتان بپرسید که این لوگو در کجا استفاده می‌شود و با توجه به آن انتخاب کنید.

فونت مناسب به ماهیت کسب و کار شما هم ربط دارد. فونت هایی مثل serif احساس سنت و احترام را منتقل می‌کنند. فونت هایی مثل sciript در زیبایی دست خط بسیار مناسب هستند. همه این نوع فونت‌ها بستگی به پیام و مفهوم تجاری کسب و کار شما دارد.

اهمیت طراحی لوگو در برندینگ چیست؟

همان‎طور که گفته شد، مهم‌ترین عنصر یک سازمان و یا برند؛ لوگوی آن است. لوگو بر روی هر فعالیت کسب و کار مثل کارت ویزیت، بروشور، برچسب، لیبل، کاتالوگ و دیگر چیزها نشان داده می‌شود.

یک لوگوی خوب باید خاطره‌انگیز و به یادماندنی باشد. اگر می‌خواهید مخاطبان زیادی را به سمت تجارت خود جذب کنید، حتما به اهمیت طراحی لوگو در برندینگ توجه کافی داشته باشید.

اهمیت اصلی طراحی لوگو در برندینگ، این است که ارتباطات مختلفی بین ارزش‌های برند ایجاد می‌کند. در واقع باعث متمایز شدن برند کسب وکار شما با برندهای دیگر می‌شود.

یک لوگوی مناسب، وفاداری مشتریان را افزایش می‌دهد. پس طراحی لوگوی خلاقانه در برندینگ نقش بسیار اساسی دارد.

سفارش طراحی لوگو به چه صورت است؟

برای سفارش طراحی لوگو کسب و کارتان، باید یک سری فاکتورها را حتما رعایت کنید. این فاکتورها شامل انتخاب رنگ مناسب، انتخاب فونت مناسب، انتخاب نوع لوگوی مناسب، انتخاب اندازه مناسب، انتخاب اشکال مناسب و … هستند.

سفارش طراحی لوگو معمولا از طریق گرافیست‌ها و یا شرکت‌های مخصوص طراحی صورت می‌گیرد. قبل از سپردن سفارش طراحی لوگو به یک شرکت؛ حتما فاکتورهای مهم طراحی را به آن‌ها گوشزد کنید، تا یک لوگوی حرفه‌ای را طراحی کنند.

مشاوره طراحی لوگو به چه صورت است؟

قبل از سپردن طراحی لوگو به شرکت‌ها و یا گرافیست‌ها، حتما مشاوره انجام دهید. مشاوره طراحی لوگو، باعث بالابردن اعتبار و خاص بودن کسب و کار شما می‌شود.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که طراحی لوگوی برندتان را به کسانی بسپارید که قبل از آن خدمات مشاوره را داشته باشند.

قیمت طراحی لوگو به چه صورت است؟

قیمت‌های طراحی لوگو با توجه به نوع هر لوگو متفاوت هستند. به عنوان مثال طراحی لوگو از نوع تایپ از ۱۴۰ تومان الی ۴۴۰ تومان است. لوگوهای تصویری نیز از قیمت ۱۷۰ تا ۴۱۰ تومان هستند و با توجه به نوع هر کسب و کاری تغییر می‌کنند.

در این مقاله با طراحی لوگو، انواع آن و اصول مهمی از آن آشنا شدید. در واقع متوجه شدید یک کسب و کار آنلاین برای شروع کار خود نیاز به یک برند دارد. هر کسب و کاری برای اینکه به یک برند معروف و پرقدرت تبدیل شود، در درجه اول نیازمند یک طراحی لوگوی خلاقانه است.

برای طراحی لوگوی خلاقانه هم، اول از همه باید اصول، انواع و روانشناسی رنگ آن‌ها را بشناسید و بعد از آن به شرکت‌های مورد نظر خود سفارش طراحی لوگو را بدهید.

نمونه کار طراحی لوگو

تا این بخش از مقاله با طراحی لوگو و موارد بسیار مهمی از آن آشنا شدید. حالا برای اینکه بتوانید یک طراحی لوگوی خلاقانه را داشته باشید، ابتدا باید نمونه کارهای دیگران را مشاهده کنید. پس در درجه اول قبل از سفارش طراحی لوگو به شرکت مورد نظر خود، نمونه کارهای آن‌ها را حتما مشاهده کنید.